آموزش مهارت های زندگی

اهمیت آموزش مهارت های زندگی در کودکان در موسسه دنیای اندیشه

مقدمه

بسیاری از کودکان و دانش آموزان در رویارویی با مسائل زندگی فاقد مهارت ها و توانایی های لازم هستند و آموزش های سنتی و مرسوم در قالب یادگیری های درون مدرسه ای نتوانسته آنها را در حل مسائل زندگی یاری رساند. از این رو بر آن شدیم که در دنیای اندیشه هم آموزش های لازم جهت مهارت زندگی را به کودکان بر حسب سنشان آموزش دهیم و هم در این مقاله به اهداف و ضرورت های این آموزش اشاره ی کنیم.

مهارت های زندگی و ضرورت آموزش

مهارت های زندگی، مهارت های شخصی و اجتماعی است که کودکان و نوجوانان باید آنها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود، انسان های دیگر و کل اجتماع به طور موثر و شایسته عمل کنند. دانش آموزان و کودکان برای مقابله  سازگارانه با استرس ها، موقعیت های مختلف و تعارض های زندگی به کارکرد هایی نیاز دارند که آنها را در کسب این توانایی ها کامل  کند. این کار کرد ها بسیار زیربنایی اند و در فرایند تحول شکل می گیرند .

کارکرد هایی نظیر :

شناخت ها ،عواطف ،رفتارها که در قالب ساختار هایی مثل: عزت نفس، خودکارآمدی ،حل مسئله و مهارت‌های اجتماعی تجلی می‌یابند بنابراین کودکان ما در حال حاضر نیاز دارند تادر دنیای اندیشه یاد بگیرند تا بدانند چه می‌خواهند بگویند، چه می‌خواهند انجام دهد و در مواقع لزوم از چه کسی کمک بگیرند یا چه راه هایی را برای حل مشکلات خود به کار بگیرند. آنها نیاز دارد اعتماد به نفس و عزت نفس خود را افزایش دهند و نگرش ها و ارزش ها و رفتارهایی را که مسئولیت پذیری و مشارکت آنها را افزایش می‌دهد کشف کنند و   صدر طو ل زندگی از آنها استفاده کنند به نظر می رسد به علت پیچیدگی های جامعه امروز، با دروس و فعالیت‌های آموزشی ارائه شده در دوره‌های آموزشی عمومی کنونی، کودکان به اهداف رشد آموزشی فرهنگی و اجتماعی به طور کامل نمی رسند، آمادگی لازم برای تمرین مسئولیت‌ها و تجارب زندگی بزرگسالی را کسب نمی‌کنند و به سطح مناسبی از بهداشت روان نیز دست نمی یابند .

 مطالعات پژوهشی نشان داده شده که کودکان در تمام مقاطع مختلف تحصیلی از مهارت‌های زندگی پایین تری برخوردار هستند. یکی از این پژوهش های انجام شده حاکی از آن است که کودکان در مهارت های تصمیم گیری،حل مسئله تفکر خلاق، تفکر انتقادی همدلی، خودشناسی و ایجاد روابط موثر با دیگران و مهارت های اجتماعی با مشکلات زیادی روبرو بوده و میانگین کسب شده در مهارتهای فوق بسیار پایین بوده است.

اهمیت آموزش مهارت های زندگی در کودکان | موسسه دنیای اندیشه

اهداف برنامه های آموزش مهارت های زندگی در دنیای اندیشه:

 هدف از آموزش مهارت های زندگی، افزایش توانایی های روحی و اجتماعی و فردی است. مهارت هایی که می تواند افراد را در اداره موثر نیاز ها ،سختی ها و فشارهای زندگی توانا سازد. اهداف اصلی برنامه های آموزش دنیای اندیشه مهارت های زندگی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ارتقای سطح بهداشت روان کودکان می باشد. اما در کنار این اهداف کلی اهداف اختصاصی تر نیز وجود دارد:

_ توانمند کردن افراد

_ایجاد و افزایش مهارت تصمیم گیری

_ ارتقای مهارت تفکر انتقادی و خلاقیت

_ تقویت فرایند حل مسئله

_ تحقق تواناییهای بالقوه و انطباق با تعبیرات زندگی

_ارتقای مهارت های اجتماعی

_ تقویت اعتماد به نفس، عزت نفس و هویت فردی

_ شکل گیری و تقویت ارزش های سالم اجتماعی

 _افزایش مسئولیت پذیری

_ افزایش عملکرد تحصیلی

_ افزایش مشارکت های مردمی

_افزایش انطباق افراد با شرایط شهری شدن

مجموعه و پیش دبستانی دنیای اندیشه به عنوان استعدادیابی کودکان در اصفهان زیر نظر آموزش و پرورش استان اصفهان فعالیت دارد و با تولید و ساخت محتوای الکترونیکی طبق مصوبات آموزش و‌ پروش سعی در جذاب کردن فیلمهای مهارتی و آموزشی داشته و با استفاده از آموزشهای نوین و عروسکی با حضور مربیان مجرب فضای مجازی را برای دلبندان شما جذاب تر ساخته است.

دسته: آموزش ها

ارتباط با ما

تلفن ثابت:

  • ۳۶۶۹۳۱۴۶

شماره روابط عمومی:

  • ۰۹۱۳۷۹۹۱۱۲۰

شماره موبایل:

  • ۰۹۱۳۹۱۹۶۴۰۰

آدرس:

  • خیابان ملاصدرا جنوبی، جنب دبیرستان دخترانه منشئی، کوچه شاهد ( 11 )، پلاک 8

ساعات کاری:

  • شنبه – چهارشنبه :    صبح          15 – 7
  • شنبه – چهارشنبه :    عصر          19 – 15
  • پنج شنبه:               صبح          13 – 8

ایمیل:

info@navabegh.org

ویدئوی آپارات

برای دیدن ویدئوهای بیشتر به گالری فیلم یا کانال آپارات مراجعه کنید.

کانال آپارات:

https://www.aparat.com/mnavabegh